Den nasjonale reiselivsstrategien «Sterke inntrykk med små avtrykk» tydeliggjør bærekraft som et verdigrunnlag og konkret mål for utviklingen i norsk reiseliv.
Merket for bærekraftige reisemål
Markedet for bærekraftige bedrifter og produkter øker, og med det også kravene til å dokumentere bærekraft.
Innovasjon Norges merke for bærekraftige reisemål forplikter reisemålet til å prioritere bærekraftige og innovative løsninger i reiselivet.
Merkeordningen er et styringssystem utviklet av Innovasjon Norge, for reisemål som ønsker å jobbe langsiktig og fokusert med bærekraft i reiselivet. Med ordningen følger verktøy og innhold for destinasjonsledelse og styring av det lokale reiselivet.
Ordningen er lagt opp som en arbeidsprosess for reisemål som ønsker å integrere bærekraft i sitt arbeid, og krever tett samarbeid mellom reiselivsnæringen og kommunen(e). I tillegg til en lokal dedikert prosjektleder stiller Innovasjon Norge krav om en ekstern, godkjent prosessveileder som kan guide reisemålet gjennom alle de ulike indikatorene og kriteriene på vei til målet.
I tillegg til prosessledelse kan vi bidra med utvikling og gjennomføring av de obligatoriske undersøkelsene som kreves, workshops og verktøy fra vår velutviklede verktøykasse som bidrar til å forenkle prosessen.
Prosessen frem til første godkjenning tar ca. 2 år. Deretter er det årlig rapportering og remerking hvert tredje år. Det gis tilskudd til prosessen i størrelsesorden 200 000 – 800 000 avhengig av reisemålets størrelse, kompleksitet og organisering.
Les mer om selve ordningen, standarden og søknadsprosess her:
For nærmere informasjon kontakt:
Linda Merethe Ramberg
Forretningsutvikler reiseliv
92 80 36 94/linda@fossekall.no