Her i Fossekall kaller vi oss forretningsutviklere, og vi liker å tro at alle forstår hva vi driver med. Helt til vi får spørsmålet direkte fra noen som faktisk lurer på hva vi egentlig holder på med. Vi liker nysgjerrighet, og føler oss litt svar skyldige her. Som en hyllest til det nye året, så kaster vi her glans over vår spennende og interessante hverdag som forretningsutviklere.
Hva gjør egentlig en forretningsutvikler?
En forretningsutvikler har alltid et drag mot å identifisere vekstmuligheter for våre kunder. Dette skjer gjennom vår sammensatte erfaring og kompetanse, markedskunnskap og ikke minst innsikt om våre kunders behov og ønsker, hvem de er og hvor de skal.
Så har vi fokus på hvem du er. Vi legger stor vekt på å forstå bedriftens behov, situasjon og kompetanse før kursen stakes ut videre. Hvem er medarbeiderne? Hvordan ønsker ledelsen å utvikle bedriften og ikke minst hva ønsker eierne?
Utfra dette bidrar vi til å utvikle vekststrategier for å nå ønskede mål. Vi får her opp gode diskusjoner og refleksjoner rundt aktuelle vekstmuligheter, hva som er mulig å få til, hvor store ambisjonene er og hvordan hindringer kan overvinnes.
For å kunne jobbe som forretningsutvikler, så er det den strategiske tenkingen kombinert med «gode antenner» som er det viktigste vi kommer til torgs med. Vi må også evne å kommunisere godt gjennom tett dialog med våre kunder. Analyse og innsikt er viktige stikkord, og vi må alltid løfte oss opp et hakk for å se helhetsperspektivet for å kunne dykke ned i utfordringene. Nye løsninger må ha fokus, samt at vi er kommersielle og forstår forretningsmodeller og logikken i disse.
Slik sett fungerer vi som forretningsutviklere som broer mellom ideèr og implementering.
På denne måten har vi en rolle i bedrifter som ikke har denne kompetansen selv internt. Vi jobber prosjektbasert. Ingen dag er lik – ingen utfordring er lik, og akkurat dette er drivkraften vår hver dag.
Så hvorfor samarbeide med en forretningsutvikler?
- For at bedriften din skal kunne tilpasse seg endringer i markedet på en smidigere måte og være forberedt
- Sikre kontinuitet i vekst og lønnsomhet
- Kanskje forsterke konkurransefortrinnene?
- Vurdere og håndtere risiko.